A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад "Добровільський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області"

Інклюзивне навчання

Лист управління державної якості освіти в Харківській області 

Додаток до листа

 Адреса найближчого інклюзивно-ресурсного центру: смт. Близнюки вул.Свободи, 38.

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з ООП на 2022-2023 навчальний рік

Інклюзивні цінності

Урок в інклюзивному класі

Алгоритм проведення уроку

Оцінювання учнів ООП

Формування індивідуальних освітніх траєкторій

 

Інклюзія в освіті — це про рівний доступ і переваги для всіх учасників освітнього процесу

Інклюзія в освіті — це не лише про дітей з особливими освітніми потребами. Це про створення середовища, у якому кожна дитина, незалежно від фізичних, психоемоційних чи соціальних особливостей, має рівний доступ до якісного навчання. Інклюзивна освіта потрібна всім учасникам освітнього процесу, оскільки формує культуру поваги до різноманітності, забезпечує підтримку індивідуальних потреб учнів, сприяє розвитку емпатії, командної взаємодії та готує всіх учасників освітнього процесу — дітей, батьків, педагогів — до життя в демократичному, відкритому суспільстві.

Система підтримки інклюзивного навчання в Україні

З 2022 року в Україні діє п’ятирівнева система підтримки інклюзивного навчання, яка передбачає:

  • адаптацію навчальних програм;
  • врахування індивідуальних можливостей дитини під час оцінювання;
  • застосування різних методів викладання;
  • підтримку від асистента вчителя;
  • створення індивідуальних освітніх планів.

Такі умови дають змогу дітям з особливими освітніми потребами навчатися разом із ровесниками, отримуючи всю необхідну допомогу.

Користь від інклюзивної освіти отримують геть усі

Інклюзивна освіта розвиває важливі навички та якості в усіх дітей:

  • емпатія та емоційний інтелект: коли діти вчаться разом з учнями, які мають ООП, вони краще розуміють емоції інших, навчаються співчуття та підтримки;
  • толерантність і гнучкість мислення: інклюзія показує, що різноманітність — це норма. Діти вчаться поважати інакшість, адаптуватися до нових ситуацій та ефективно взаємодіяти у різних умовах;
  • командна робота: в інклюзивному класі учні частіше працюють у командах, навчаються домовлятися, допомагати один одному та разом долати труднощі;
  • підготовка до реального життя: світ є різноманітним, тож майбутнім дорослим важливо вміти взаємодіяти з людьми, які мають різні погляди, здібності та потреби. Інклюзивне навчання готує дітей саме до такого світу.

Звичайно, впровадження інклюзії стикається з певними труднощами: брак кваліфікованих спеціалістів і спеціальних матеріалів, а школи часто потребують адаптації своєї інфраструктури. Однак саме усвідомлення користі інклюзії для всіх сприяє активним змінам у суспільстві та освіті.

Інклюзія — це не просто «модне слово». Це необхідний крок до справедливого суспільства, в якому кожен має рівні можливості. Вона формує покоління, готове будувати відкритий, емпатичний та успішний світ для всіх.

Нагадаємо, інклюзивна мова — ключовий елемент створення рівності. Повага до людей з інвалідністю має відображатися в мові. Так ми сприяємо залученню всіх до суспільного життя та створюємо безбар’єрне середовище. Невідповідна ж мова може нормалізувати дискримінацію, ізоляцію та порушення прав людини, ображати та створювати перепони для повноцінної участі в суспільному житті.

Джерело Центр громадського здоров'я України

 

 

 

 

Алгоритм створення інклюзивного класу

  1. Батьки дитини з ООП звертаються до закладу освіти, пишуть заяву та додають до неї витяг ІРЦ про комплексну оцінку дитини.
  2. Керівник закладу освіти дає подання до органу управління освітою щодо погодження організації інклюзивного навчання в його закладі.
  3. Орган управління освітою дає лист-погодження або наказ про це.
  4. За необхідності в штатний розпис закладу потрібно внести зміни, наприклад, ввести додаткові ставки асистентів вчителів чи вчителів-дефектологів.
  5. Керівник закладу освіти видає наказ щодо створення класу або класів з інклюзивним навчанням, щодо затвердження положення про команду психолого-педагогічного супроводу в закладі освіти, про склад цієї команди.

Нюанси створення інклюзивного класу:

  1. Відповідно до пункту 1 статті 20 закону “Про освіту”, заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні або спеціальні групи і класи для навчання дітей з ООП. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків (інших законних представників) інклюзивна група або клас утворюється обов’язково.
  2. Для учнів з ООП, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах, на підставі письмового звернення батьків (інших законних представників) можуть створюватися інклюзивна або спеціальна група продовженого дня. Детальніше про це можна прочитати в Порядку створення груп подовженого дня у державних і комунальних ЗЗСО (наказ МОН від 25 червня 2018 року №677).
  3. Щоб утворився інклюзивний клас, необхідно, аби батьки написали заяву в школі та подали витяг ІРЦ про комплексну оцінку розвитку дитини. Якщо в батьків є тільки витяг від лікарсько-консультативної комісії, то це не є підставою для організації інклюзивного навчання. Також можуть додаватись інші документи, передбаченні Порядком зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття загальної повної середньої освіти (наказ МОН від 16 квітня 2018 року №367).
  4. В ІРЦ можуть звернутися батьки або інші законні представники дитини, які відчувають занепокоєння щодо її розвитку, незалежно, чи в неї є певний діагноз і / або інвалідність. Комплексне оцінювання* може проводитися як за ініціативи батьків, так і за рекомендацією педагогів, які працюють у ЗЗСО з такою дитиною, але виключно на підставі заяви батьків. Його не можна проводити примусово.
  5. Висновок ІРЦ про комплексне оцінювання має рекомендаційний характер. Відповідно до статті 55 закону “Про освіту”, батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню програму, різновид і форму здобуття дітьми освіти відповідного рівня.
  6. Термін дії висновку ІРЦ не визначений, але повторне комплексне оцінювання може проводитися, коли дитина переходить від закладу дошкільної освіти до закладу загальної середньої освіти. Також, за рекомендацією команди психолого-педагогічного супроводу в разі виникнення індивідуальних освітніх потреб під час навчання або, навпаки, коли в дитини високі успіхи в навчанні й потрібно переглянути індивідуальну програму розвитку.
  7. Якщо дитина вже навчалася в інклюзивному класі, то повторно проходити ІРЦ і писати заяву на відкривання інклюзивного класу перед кожним роком навчання не потрібно.
  8. Якщо фахівці, які працюють із дитиною з ООП в школі, не бачать прогресу або не впевнені, що витяг ІРЦ правильний і, на їхню думку, потрібно проводити інші корекційно-розвиткові заняття або в іншій кількості, то самостійно ці зміни команда психолого-педагогічного супроводу ввести не може. Для цього потрібно спрямувати батьків на повторне комплексне психолого-педагогічне оцінювання розвитку дитини до ІРЦ.

Є лист МОН від 16.06.2020 року №1/9-328 “Щодо методичних рекомендацій з організації психолого-педагогічного консиліуму для проведення повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини”. Згідно з ним, щоби підтвердити або змінити висновок про комплексне оцінювання, має збиратися консиліум, до якого рекомендують залучити представника органу управління освітою, методиста обласного РЦПІО, фахівців ІРЦ, практичного психолога, який має міжнародний сертифікат, педпрацівників ЗЗСО, корекційних педагогів спеціальних ЗЗСО (за потреби), фахівців сфери соціального захисту (за потреби), батьків або запропонованих ними фахівців, щоби це оцінювання було комплексним і правильним.

  1. У Порядку організації інклюзивного навчання в ЗЗСО (постанова Кабміну 2011 року № 872 зі змінами в постанові від 9 серпня 2017 року №578) чітко вказано, що керівник ЗЗСО на підставі заяви батьків за підтримки відповідного органу освіти організовує клас з інклюзивним навчанням, створює матеріально-технічну базу, здійснює добір відповідних працівників тощо. Власник загальноосвітнього закладу виділяє кошти для забезпечення доступу до будівлі школи без перешкод, матеріально-технічного забезпечення. Тобто, власник і керівник закладу освіти відповідають за організацію, стан і якість інклюзивного навчання.
  2. Є лист МОН від 5 квітня 2019 року №1/9-223 “Щодо забезпечення доступності закладів освіти для осіб з ООП”. Згідно з ним, усі заклади повинні бути доступними для будь-яких категорій дітей. Звертаю увагу, що з 1 вересня 2018 року набули чинності нові державні будівельні норми щодо закладів освіти, де вказано, що під час реконструкції або побудови нових закладів освіти потрібно враховувати їхню доступність для різних категорій дітей.
  3. Якщо в школі нічого не організували, то батькам потрібно звернутися до керівника закладу, а якщо немає реакції – до відповідного органу управління освітою.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора