Робота з обдарованими дітьми
Методичні рекомендації щодо організації роботи з обдарованими та здібними дітьми
« Учень не посудина, яку потрібно наповнювати,
а факел, який потрібно запалити»
Представлені методичні рекомендації розроблені на допомогу вчителям школи з метою систематизації організаційних заходів щодо роботи з обдарованими дітьми в навчальному закладі.
Підтримка та розвиток учнів, що володіють потенціалом до високих досягнень, є одним із пріоритетних напрямів сучасної світової та української освіти.
Основою роботи з обдарованими дітьми повинно стати реальне знання їхніх потенційних можливостей, прогнозування потреб і моделей розвитку особистості. Саме тому важливим є визначення пріоритетів у цьому аспекті діяльності школи, створення чіткої системи роботи з названою категорією учнів, здійснення пошуку, відбору, творчого розвитку обдарованої, талановитої учнівської молоді в галузі науки, культури, мистецтва, спорту, створення сприятливихумов для реалізації потенціальних можливостей дітей.
Вступ
У добу стрімкого розвитку інформаційних технологій все гостріше постає питання про інтелектуальні можливості та ресурси сучасної людини. Серед найбільш цікавих і загадкових явищ природи
дитяча обдарованість займає одне з провідних місць. Проблеми її діагностики та розвитку хвилюють педагогів протягом бага-тьох століть.
Обдаровані діти — майбутній цвіт української нації, її інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет.
Талант і творча обдарованість особистості стають сьогодні запорукою інтенсивного економічного розвитку країни і сприятливим фактором національного престижу. Недарма видатні діячі нашої держави надавали виняткового значе-ння формуванню розумового потенціалу українського громадянства, вважаючи, що тільки еліта може просувати суспільство й державу до висот досконалості. Для розвитку своїх талантів обдаровані діти повинні вільно розпоряджатися часом і простором, навчатися і відчувати індивідуальну турботу і увагу з боку свого вчителя. Широкі тимчасові рамки сприяють розвитку проблемно-пошукового аспекту. Тут важливо не те, що вивчати, а те, як вивчати. Якщо обдарованій дитині надана можливість не поспішати з виконанням завдання і не перескакувати з одного на інше, то вона найкращим чином навчиться застосовувати свої відкриття на практиці. Необмежені можливості аналізувати висловлені ідеї та пропозиції, глибоко вникати в суть проблем сприяють прояву природної допитливості і допитливості, розвитку аналітичного та критичного мислення.
Так за моїми аналізами та спостереженнями в нашій школі на уроках учителі приділяють велику увагу самостійності учнів та їх творчій активності. Використовують спеціальні прийоми розвитку творчого мислення. Цьому сприяють вправи на знаходження оригінальних варіантів розв'язання зав-дань, здійснення дослідницької роботи, творчого пошуку.
Учителі—словесники використовують цікаві засоби розвитку творчого мислення: написання віршів, оповідань, пісень та інших форм літератур-ної, образотворчої та музикальної творчості. А саме :
Креат́ивність — (лат. creatio — створення) — творча, новаторська діяльність; новітній термін, яким окреслюються «творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактора»
Розвитку творчої обдарованості сприяє на уроках створення проблемних ситуацій, знаходження оригінальних рішень. Учителі при цьому будують навчальний процес у такий спосіб, щоб учні активно заглиблювались у пошук, розв'язували поставлені проблеми, на основі порівняння і зіставлення обирали оптимальні варіанти. Альтернативні пропозиції окремих учнів беруться до уваги—все цінне, що закладено в них, розглядається. Така організація навчальногопроцесу виробляє в учнів навички здобувати знання самостійно, шляхомвласних міркувань, розвиває творчий потенціал дитини, її нахили та здібності,готує її до подальшого життя. Кращі учні показу-ють високий рівень знань на предметних олімпіадах, конкурсах науково-дослідни-цьких робіт МАН.
Мета цих рекомендацій:
Працюючи над проблемою «Формування національно-свідомої, компетентної, соціально-інтегрованої в сучасному суспільстві особистості в умовах спеціалі-зованої школи на етапі переходу до нових освітнії стандартів.», колектив нашої школи ставить за мету:
- виявити і допомогти учневі розвинути інтелектуальні та творчі здібності, природні задатки.
Для цього в систему роботи з обдарованими дітьми входять предметні тижні. Вони допомагають учням розкрити свій потенціал, а вчителю виявити учнів з певними обдаруваннями.
Таким чином виявляємо сфери обдарованості учнів. Завдання школи поляга-ють у створенні учням оптимальних умов для самовираження їх як особистостей, для розвитку здібностей у мінливих умовах довкілля. Вчителі намагаються сфор-мувати потребу особистості в самоосвіті,самовихованні, старанність, творче став-лення до діяльності, критичність мислення,гуманне ставлення до людей і природи.
Головна мета полягає в тому, щоб створити систему навчання, яка б задовольняла освітні потреби кожного учня відповідно до його здібностей, інтересів і можливо-стей.
Сфери обдарованості дітей
- Інтелектуальна сфера
Обдарована дитина вирізняється гарною пам’яттю. мисленням, допитливістю, добре розв’язує різні задачі, зв’язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.
- Сфера академічних досягнень
Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.
- Творчість (креативність)
Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
- Спілкування
Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
- Сфера художньої діяльності
Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику.
- Рухова сфера
Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.
Пам’ятка вчителю для роботи з обдарованими дітьми
- Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
- Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
- Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
- Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
- Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
- У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
- Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
- Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
- Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
- Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.
Поради вчителю
-
- Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .
-
- Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
-
- Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.
-
- Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.
Використовуючи такий підхід, можна визначити знання та вміння, необхідні для забезпечення високого рівня професійно-педагогічної підготовки вчителя до роботи з обдарованими учнями.
Знання та вміння, необхідні для забезпечення
високого рівня професійно-педагогічної підготовки вчителя
до роботи з обдарованими учнями
Загальнонаукові та фахові |
Фізіологічні та психологічні |
Педагогічні та методичні |
Теорія відповідного предмету, основи суміжних предметів та вміння використовувати знання у процесі роботи з розвитку здібностей і обдарувань учнів. |
Вікові особливості фізичного та психологічного розвитку школяра, психологія навчання й виховання. Поняття і види обдарованості та здібностей. |
Сутність педагогічного процесу; теорія і методика навчання та виховання школярів, наукова організація праці вчителя і учня. |
Кожна дитина має певні здібності від народження, тому завдання вчителя полягає у виявленні, навчанні та вихованні такої дитини. Вчитель повинен стимулювати мотивації розвитку здібностей, забезпечити кожній дитині рівні стартові можливості для реалізації інтересів; збільшення кількості дітей, які б займалися інтелектуальною та творчою діяльністю.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
-
-
- Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо.
- Підкреслюй інтерес учнів до нового.
- Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина пра-ктично вирішує дослідницькі завдання.
- Вчи учнів систематичній самооцінці кожної думки.
- Виробляй в учнів терпиме ставлення до нових понять, думок.
- Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, односторон-нього рішення, де є багато варіативні способи.
- Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропо-зиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує.
- Вчи учнів цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
- Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це харак-терно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.
- Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
- Розсіюй страх у талановитих дітей.
- Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати.
- Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозу-вання, уяви.
- Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніа-льних рішень з'являється в такий момент.
- Допомагай оволодівати технічними засобами для записів.
- Розвивай критичне сприйняття дійсності.
- Вчи доводити починання до логічного завершення.
- Впливай особистим прикладом.
- Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, ство-рюй розвиваючі ситуації.
- Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських кон-курсах, змаганнях, виставках.
- Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук.
-
Отже, для роботи з обдарованими дітьми від учителя вимагається: загальна професійна педагогічна підготовка, предметні, психолого-педагогічні, методичні знання та вміння; високий рівень професійної компетентності в контексті системи пошуку, підтримки та розвитку особистості; наявність професійно важливих особистісних якостей (необхідного рівня інтелектуального розвитку, адекватної самооцінки, творчого особистого світогляду, доброзичливості та об’єктивності при оцінюванні діяльності учнів, почуття гумору, неупередженості, впевненості, енергійності); особлива витривалість нервово-психічної системи, емоційна стабільність; вміння розпізнавати ознаки обдарованості в інтелектуальній діяльності, творчих проявах, художній майстерності, спілкуванні, руховій сфері та заохочувати своїх учнів; уміння залучати до виявлення та розвитку обдарованості учня батьків, однолітків, створюючи з їх допомогою сприятливе середовище для розвитку здібностей та обдарувань учня; почуття великої відповідальності за результати роботи з обдарованими учнями; безперервне підвищення рівня професійно-педагогічної компетентності для поліпшення результативності роботи з обдарованими учнями, а саме:
- інтелектуальні (пізнавальний інтерес, інформаційна ерудиція, нестан-
дартність мислення, дивергентність, діалектичне бачення);
- творчі (оригінальність, ініціативність, цілеспрямованість у виборі
професійних видів діяльності, неординарність підходів, інтенсивність);
- світоглядні (високий рівень самосвідомості й культури, активність,
морально-етична рефлексія)
Основним завданням:
- пошук і цілеспрямований відбір обдарованих дітей;
- створення освітнього поля й максимально комфортних умов для
інтелектуального, духовного, морального, естетичного розвитку учнів;
- розробка та впровадження ефективних моделей і технологій роботи з
обдарованими дітьми;
- психологічний патронат обдарованих дітей;
- моніторинг індивідуальної траєкторії розвитку особистості
обдарованої дитини.